آیین نامه استخدامی دهیاری‌ها؛ تضمین امنیت شغلی دهیاران

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مهدی جمالی نژاد ۲۳ مهرماه در سی و ششمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها سخن می گفت، اظهار کرد: شوراها در حفظ امنیت ملی بسیار اهمیت دارند، زیرا بخشی مهمی از امینت ملی، وفاق اجتماعی و اعتمادآفرینی است و یقینا شوراها به عنوان خاکریز اول مطالبات مردم بسیار تاثیرگذار هستند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه با اشاره به جایگاه شورای عالی استان‌ها در تقویت مدیریت شهری و روستایی و اداره مطلوب شهرها و روستاها، از آمادگی این سازمان و معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور برای همکاری و تعامل مستمر با این شورا با هدف ارزیابی دقیق وضعیت شوراها و تلاش برای ارتقای جایگاه مدیریت شهری و روستایی و افزایش خدمت رسانی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خبر داد.

وی با اشاره به اصل 101 قانون اساسی گفت: این اصل بحث رفع تبعیض را برطرف می‌کند. بیشتر مشکلاتی که در شوراها و روستا ها وجود دارد توزیع نامتوازن امکانات است که سبب تخلیه روستاها و افزایش مهاجرت ها می شود.

جمالی نژاد با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و شوراها بزرگترین دستگاه اجرایی و خدماتی کشور هستند، از اعضای شورای عالی استان‌ها خواست با همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اقداماتی در راستای افزایش هویت شهری، بهبود معماری و هویت کالبدی شهر، نظارت بر تخلفات انجام دهند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه یکی از وظایف وزارت کشور نظارت بر مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستاست گفت: تعداد جلسات شوراهای اسلامی شهرها برای رسیدگی به موضوعات مختلف شهری ۴۷ هزار و ۳۴۴ جلسه بوده که این جلسات منجر به ۱۳۵ هزار و ۱۵۹ مصوبه شده است. از این تعداد ۱۱۱ هزار و ۵۹۳ مصوبه شورا در هیات های تطبیق مصوبات مورد تائید و ۲۳ هزار و ۵۶۶ مصوبه مورد اعتراض قرار گرفته است. تعداد مصوبات اصراری توسط شوراها 854 مصوبه بوده که 544 مصوبه آن به هیات حل اختلاف ارجاع شده است.

معاون عمرانی وزیر کشور تصریح کرد: با پشتیبانی وزیر محترم کشور طرح‌ها و لوایح مهمی از جمله لایحه درآمدهای پایدار شهری، لایحه مدیریت یکپارچه آتش نشانی و ایمنی، لایحه قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها و شهرداران، لایحه اصلاح ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها و لایحه دهیاری‌ها در دست بررسی است.

جمالی نژاد تاکید کرد: برای اینکه وحدت رویه داشته باشیم و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اقدامات پراکنده انجام ندهند اقدامات خوبی انجام شده است. از جمله آیین نامه استخدامی دهیاری‌ها که به تصویب هیات محترم وزیران رسیده که دستورالعمل های اجرایی این آیین نامه تا حد زیادی امنیت شغلی دهیاران را تضمین می کند. هرچند استخدام 37 هزار دهیار به صورت دائمی و با سیاست کوچک سازی دولت منطبق نیست، اما امنیت شغلی دهیاران را بالا می برد.

جمالی نژاد با بیان اینکه در حوزه نرم افزای و در کنار اقدامات قانونی، راه اندازی سامانه‌ها نیز در دستور کار بوده است گفت: سامانه سیمفا، سامانه جامع دهیاری‌ها، سامانه نظارت بر مصوبات شوراها، سامانه نظارت بر کنترل پروژه‌های عمرانی کشور، سامانه حمل و نقل دانش آموزی و ... از جمله این سامانه‌ها است که برخی از آنها بسیار راه گشاست.

معاون عمرانی وزیر کشور تصریح کرد: در شرایط اقتصادی فعلی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور توانسته کمک‌های موثری را در اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بگدارد و در این راستا ۱۳ هزار میلیارد تومان به شهرداری‌ها و ۵۵۰۰ میلیارد تومان به دهیاری‌ها پرداخت شده است.

وی افزود: همچنین یک سری وام‌های قرض الحسنه به مبلغ 3 هزار میلیارد تومان به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت شده است.