آخرین وضعیت شناسه های ملی شهرداری ها و دهیاری ها

مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور آخرین وضعیت شناسه ملی اشخاص حقوقی و ارایه دسترسی سامانه های تخصیص و بازبینی شناسه ملی به دفاتر امور شهری و روستایی استانداری ها را اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، عباس کرکه آبادی در این خصوص با بیان اینکه براساس مصوبه 1393.11.1هیات محترم وزیران، شناسه ملی اشخاص حقوقی به عنوان عددی یکتا به منظور تفکیک اشخاص حقوقی و انجام شفاف امور قانونی، مالی و ... آنها مطرح شد، گفت: لذا در راستای تخصیص شناسه ملی به کلیه اشخاص حقوقی مرتبط با ساختار وزارت کشور شامل شهرداری، دهیاری، شوراها و...؛ دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در تعامل با هیات محترم ماده(9)، از ابتدای سال 1393 تا پایان مهر ماه سال 1399، اقدام به تخصیص شناسه ملی مربوط به 48 هزار مورد از اشخاص حقوقی شامل شهرداریها،‌ سازمان های وابسته به شهرداریها، سازمان های وابسته به استان، دهیاریها و شوراها نموده و این امر همچنان درحال انجام و پیگیری است.

وی ادامه داد: در سال 1397، شناسه ملی 2960 دهیاری و 40 شهرداری صادر و در سال 1398 شناسه ملی 1100 دهیاری و 30 شهرداری تازه تاسیس صادر شده است. از فروردین ماه تا پایان مهرماه سال 1399 امور مربوط به تخصیص و بازبینی شناسه ملی 200 مورد از دهیاریها و شهرداریها انجام شده است. به دلیل سهولت در تخصیص و یا بازبینی اطلاعات شناسه ملی، «دستورالعمل نحوه بهره گیری از دسترسی استانی سامانه های تخصیص و بازبینی شناسه ملی اشخاص حقوقی(شهرداری ها و دهیاری ها) و نحوه درخواست بی اعتباری شناسه های ملی زائد» به دفاتر امور شهری و روستایی استانداریهای سراسر کشور ابلاغ شد.

وی افزود: همچنین باتوجه به بروز مشکلات ناشی از فقدان مستند مربوط به مجوز تاسیس برای شهرداریهای با قدمت بالای تاریخی، «دستورالعمل وضعیت مجوز تاسیس شهرداریهای با قدمت بالای تاریخی» توسط دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تدوین و پیگیری های لازم از هیات ماده(9) سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صورت گرفت و این موضوع پس از تصویب به استانداریهای سراسر کشور ابلاغ شد.

کرکه آبادی همچنین گفت: استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، ‌کرمانشاه و ‌لرستان دارای بیشترین تعداد دهیاری های فاقد شناسه ملی هستند که می بایستی پس از پیگیری اخذ شناسه ملی شورا از دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستا وزارت کشور؛ نسبت به ارایه درخواست شناسه ملی برای دهیاری از طریق دسترسی استانی سامانه شناسه ملی به دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اقدام نمایند.