آغاز به کار سامانه هوشمند فرماندهی حوادث شهر تهران

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از هوشمندسازی مرکز عملیات اضطراری شهر تهران خبر داد.


به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، رضا کرمی محمدی، در این باره گفت: مرکز عملیات اضطراری (EOC) شهر تهران در سال 1388 در محل ساختمان فرماندهی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران احداث شد که در زمان احداث و راه اندازی این ساختمان ضمن مد نظر قرار دادن مقاومت لرزه ای برای بدترین سناریو زلزله احتمالی شهر تهران، از بروز ترین و پیشرفته ترین تجهیزات در این ساختمان بهره گرفته شده بود.

کرمی محمدی با بیان اینکه با گذر زمان و پیشرفت دانش فنی و تکنولوژی، بروز آوری تجهیزات موجود الزامی و حرکت در مسیر هوشمند سازی فرآیندها و بهره گیری از سخت افزار و نرم افزار های جدید برای مرکز عملیات اضطراری شهر تهران امری اجتناب ناپذیر است، گفت: در این رابطه در سال جاری گام های بلند و مؤثری برداشته شده که برخی از آن ها وارد مرحله بهره برداری و برخی از آن ها تا چند ماه آتی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

کرمی محمدی ، ایجاد و بهره برداری از «سامانه هوشمند فرماندهی حوادث شهر تهران(TICIS) را یکی از مهم‌ترین اقدامات در مسیر هوشمند سازی این مرکز عنوان کرد و افزود: همواره وحدت فرماندهی و مدیریت یکپارچه حوادث، از جمله مهمترین دغدغه فرماندهان و مدیران حوادث خصوصاً در شهر تهران بوده و تجارب حوادث کوچک و بزرگ سالیان اخیر و درس آموخته های ارائه شده از سوی کارشناسان مدیریت بحران همواره گویای این مهم بوده است.

او ادامه داد: در این رابطه مرکز عملیات اضطراری(EOC) سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ضمن برآورد فرایند های مورد نیاز، نسبت به مکانیزه نمودن آن ها اقدام و بدین ترتیب با ایجاد سامانه ای تحت عنوان «سامانه هوشمند فرماندهی حوادث شهر تهران» در مسیر هوشمند سازی حرکت نموده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: در فاز نخست بهره برداری از این سامانه، ستادهای مدیریت بحران مناطق 22 گانه به عنوان ارزیاب در صحنه حاضر و ضمن بررسی آن، بر اساس ساختار از پیش تعریف شده در سامانه، نسبت به درج گزارش حوادث اقدام میکنند.

به گفته کرمی محمدی بر اساس یک چرخه پویا، کارشناسان مرکز عملیات اضطراری شهر تهران نیز در هر زمان بر اساس اطلاعات واصله نسبت به پیش بینی تجهیزات و امکانات مورد نیاز صحنه حادثه اقدام خواهند کرد. همچنین در مراحل بعدی توسعه این نرم افزار اتصال بانک داده های آن به اطلاعات لجستیکی، نیروی انسانی، تجهیزات و ... و ارسال این موارد از نزدیک ترین محل به صحنه حادثه پیاده سازی و اجرایی خواهد شد.